tiistai 16. helmikuuta 2016

Pahan hajuinen pyykinpesukone!

Luen lehdistä suurella mielenkiinnolla kaikki vinkit kodinhoidosta.
Varsinkin pyykinpesuohjeet herättää minussa suuria tunteita.
TÄMÄ  Iltasanomien juttu sai taas mun verenpaineen nousemaan.
 
8 vinkkiä: Mitä tehdä, jos pyykkikone on alkanut haista?
 
1. Säilytä koneen käyttöohje
Tottakai se pitää säilyttää! Minä tarkistan pesuohjeita suurin piirtein kerran kuukaudessa vaikka kone on ollut minulla jo useamman vuoden.
Ei kaikkia pyykkejä voi pestä samalla ohjelmalla enkä voi mitenkään muistaa ulkoa kaikki koneen ominaisuudet.

2. Luukku auki
Minä jätä AINA luukun auki jokaisen pesukerran jälkeen, kone on kuivuttava pesujen välissä.
Sama koskee tiskikonetta j kahvinkeitintä.
 
3. Korkeampi lämpötila
En ymmärrä ihmisiä jotka pesee kaikki pyykit 40 asteessa... YÄK!
Lakanat ja alusvaatteet pestään 90 asteessa.
Froteepyyhkeet, t-paidat ja farkut pestään 60 asteessa.
Ainoastaan strech-, villa- ja sekoitekankaiset vaatteet pestään 40 asteessa.

4. Kumikauluksen puhdistus
Kaulusta en ole kyllä koskaan puhdistanut, korkeintaan poistanut irtotavarat jotka siihen on kertynyt pesun aikana.
Yleensä sieltä löytyy kolikoita, sytkäreitä ja ruuveja.
 
Urakka käynnissä
 
5. Pesuaineet
Minä käytän AINA jauhemaista pesuainetta, en ole ikinä ostanut nestemäistä pesuainetta.
Miksi?
Ei mitään havaintoa, ehkä se on vaan tapa.
En ole yhden merkin orja, mulle on aivan sama minkä merkkisellä aineella pesen likapyykit.
Tällä hetkellä purkista taitaa löytyä Arielia.
 
6. Puhdistus sitruunahapolla
Öööh, miksi?
Never done that!
 
7. Pyykinpesukoneen puhdistusaineet
Onko sellaistakin olemassa?
 
8. Puhdista nukkasihti ja poistoputki
Tämän tekee meillä Krister silloin kun kone ei jostain syystä toimi.
Yleensä silloin on jo liian myöhäistä ja joudutaan ostamaan uusi kone.
 
Too late, it´s broken.
 
Mutta joo, mun suuri intohimo on vaatteiden pesu.
 
Meillä ei ole, eikä tule koskaan olemaan, kuivausrumpua.
Olen ihan 100%:sti varma, että kuivausrumpu rikkoo vaatteet.
Kuivatan siis vaatteet telineessä kodinhoitohuoneessa.
Kun kelit antaa myöten, nostan telineen pihalle.
Kodinhoitohuoneeseen on varattu tila kuivauskaapille, mutta en ole vieläkään hankkinut sellaista.
 
Laskostan/viikkaan kaikki puhtaat pyykit niin kuin minulle opetettiin aikoinaan Granlundin Pesulla.
Kyllä, olen ollut 1,5 vuotta töissä pietarsaarelaisessa pesulassa opiskelujen ohella.
 
Puhtaat pyykit nostetaan aina niitten oikeille paikoille siisteihin pinoihin.
Vaatekomero ja vaatehuone kuuluu olla järjestyksessä, siitä en tingi!
 
Kuten ehkä huomaatte:
Pyykinpesu on minulle sydämen asia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti